Sezonowe warzywa dla przyszłej mamy – najlepszy wybór na świecie

    Pomidory, buraczki, młode ziemniaczki, fasolka szparagowa, cukinie – można by niemal w nieskończoność wymieniać bogactwo sezonowych warzyw, jakie w Polsce oferuje pełnia lata. Czy jednak przyszła mama może bez najmniejszych obaw jeść wszystko, na co tylko przyjdzie jej ochota?

    W menu kobiety oczekującej przyjścia na świat maluszka nie brakuje potraw zakazanych. Na szczęście jednak dla smakoszek jarskich potraw, nie ma wśród nich sezonowych warzyw. Wręcz przeciwnie, są one przez znakomitą większość dietetyków oraz ginekologów zalecane kobietom w ciąży. Z jakich powodów powinno się jeść warzywa w sezonie ich naturalnego występowania?

    • Spożywanie warzyw w sezonie jest bardzo wskazane, gdyż w tym czasie zawierają one najwięcej cennych wartości odżywczych.
    • Warzywa po sezonie mają tych wartości odżywczych mniej, są gorsze w smaku, a dodatkowo należy pamiętać o tym, że są przechowywane przy zastosowaniu środków chemicznych.

    Które z sezonowych warzyw powinny gościć na talerzu przyszłej mamy najczęściej?

    • Buraki – to jedno z najlepszych źródeł witamin z grupy B oraz tak istotnego dla przyszłej mamy kwasy foliowego (dla zwiększenia efektów jego pozytywnego działania, warto pamiętać o bogatych w kwas foliowy suplementach diety – np. o Inofolicu). Uwaga, warzywo to jest szczególnie polecane tym mamom, które zmagają się z anemią lub mają niepokojące wyniki krwi.
    • Świeży szpinak – także bogaty w kwas foliowy jest zalecany tym przyszłym mamom, które mają zbyt niski poziom żelaza we krwi. Dieta bogata w szpinak wspomaga przyswajanie żelaza, gdyż działa na ferrytynę (białko odpowiedzialne za przyswajanie żelaza) jak katalizator. Uwaga – szpinak nie powinien być poddawany zbyt długiemu gotowaniu, gdyż zmniejsza to jego wartości odżywcze i ma negatywny wpływ na poziom betakarotenu.
    • Pomidory – bardzo ważne dla kobiet w ciąży, bo… są bogate w potas zmniejszający tak nieprzyjemne obrzęki – zwłaszcza nóg. Prócz tego ma mnóstwo witamy A, B oraz C. Preferowana forma spożycia? Na surowo.
    • Fasolka szparagowa – wskazana ze względu na sporą zawartość witamin z grupy B oraz tak ważnego kwasu foliowego. W tym jednak przypadku nie ma mowy o jedzeniu surowego warzywa – zdecydowanie powinno się ją gotować. Najlepiej na parze, aby nie tracić cennych wartości odżywczych. Uwaga – może mieć lekkie działanie wzdymające.
    • Bakłażan – bogate źródło witamin z grupy B. Zawiera jest sporo ułatwiającego trawienie błonnika. Zalecany tym przyszłym mamom, które cierpią z powodu uporczywych zaparć.
    Kategoria: Dieta w ciąży, Płodność, Styl życia, Twoje zdrowie
    2 komentarze

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *