Naukowcy ostrzegają – spada jakość spermy!

    Męska płodność maleje konsekwentnie od lat. Zatrważające jest to, że w okresie minionych 30 lat jakość nasienia spadła, aż o blisko 75 procent. Pocieszające, że można ten trend – przy odrobinie uwagi i zmianie nawyków życiowych – odwrócić.

    Już 20 lat temu zauważona została bardzo wyraźna tendencja do spadku jakości spermy (przy jednoczesnej malejącej liczbie plemników). Według wyliczeń naukowców jakość spermy spada o około 2 procent rocznie. W odpowiedzi na to Światowa Organizacja Zdrowia zmieniła liczbę plemników uznawaną za prawidłową – z 60 ml plemników w 1 ml ejakulatu na zaledwie 15 ml w 1 ml ejakulatu. Zmiana standardów jakości nie ma niestety pozytywnego wpływu na faktyczny stan rzeczy.

    Wielu mężczyzn w Polsce codziennie zachowuje się w sposób, który jakość nasienia obniża. Prowadzą mało aktywny, głównie siedzący tryb życie, odżywiają się w sposób, który nie dostarcza niezbędnych składników odżywczych, spożywają zbyt wiele produktów sojowych, nie stronią od używek, noszą zbyt obcisłą bieliznę oraz trzymają laptopa na kolanach (prowadzi to do niebezpiecznego przegrzewania się jąder).

    Jak wynika z raportu „Płodny Polak” jednocześnie zdecydowana większość – bo aż 93% Polaków nie poddało swojego nasienia badaniom. A szkoda, bo procent związków mających kłopot z poczęciem z winy mężczyzny – sukcesywnie rośnie. Z szacunkowych danych wynika, że u około 15 procent par planujących zostanie rodzicami, blisko 35 procent mężczyzn ma zbyt niskiej jakości nasienie.

    Jak zatem poprawić jakość nasienia?

    • Ruch poprawia kondycję całego ciała. Szczególnie negatywny wpływ na płodność ma nadwaga – zwłaszcza brzuszna. Warto o tym pamiętać, wybierając rodzaj treningu.
    • Aktywność seksualna. Wbrew popularnym przekonaniom, regularne współżycie intensyfikuje produkowanie nasienia przez jądra.
    • Odpowiednia dieta i suplementacja kwasem foliowym (obecnym np. w Inofolicu).
    • Dbanie o odpowiedni poziom w codziennym jadłospisie selenu i cynku, bo mają ogromny wpływ na produkcję nasienia. Pod kontrolą lekarza możliwe jest też przyjmowanie zawierających cynk i selen suplementów diety.
    Kategoria: Płodność, Ty i partner, Zdrowie partnera

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *