Inozytol – witamina płodności i szczęścia

    Planowanie macierzyństwa wiąże się ze zwracaniem bacznej uwagi na dietę. Są bowiem składniki, których obecność w menu wzmaga płodność oraz takie, które mogą ją skutecznie zmniejszać. Co jest polecane przyszłym mamom? Oto produkty zawierające inozytol.

    Inozytol bywa potocznie nazywany witaminą płodności, gdyż wspomaga działanie układu rozrodczego zarówno kobiet jak i mężczyzn. Zdarza się, że jest określany mianem witaminy szczęścia, gdyż może mieć pozytywny wpływ na samopoczucie. Niekiedy pisze się o inozytolu jako o witaminie B 8 lub B 16.

    Według nazewnictwa naukowego inozytol jest to cykliczny sześciowęglowy alkohol polihydroksylowy w dziewięciu odmianach izometrycznych. Dla ludzkiego organizmu istotny jest zwłaszcza myo – inozytol, czyli forma powszechnie występująca w roślinach i u zwierząt, jak również znajdujący się w suplemencie diety dla przyszłych mam – Inofolicu.

    Dlaczego myo- inozytol jest tak ważnym składnikiem?

    1. Jest prekursorem w systemie przekaźników sygnału dla hormonów.
    1. Jego wysokie poziomy w płynie pęcherzykowym są markerami dobrej jakości oocytów.
    1. Wpływa na prawidłowy balans hormonów.
    1. Wpływa na zmniejszenie insulinooporności.
    1. Przywraca właściwy metabolizm glukozy.
    1. Obniża poziom LDL i zwiększa HDL we krwi.
    1. Jest składnikiem błon komórkowych i lipoproteid.
    1. Pobudza wzrost i regenerację większości tkanek w organizmie.

     

    Jakie produkty spożywcze zawierają myo-inozytol?

    Aby zwiększyć jego obecność w organizmie należy wzbogacić codzienne menu o takie produkty jak:

    • Mleko
    • Cytrusy (oprócz cytryn)
    • Orzechy
    • Soja
    • Zboża
    • Warzywa (kapusta, soja, groch, soczewica i inne nasiona)
    • Kiełki
    • Mięso (ale przede wszystkim wątroba)

    Im mniej przetworzone będą wymienione produkty, tym więcej inozytolu zostanie wykorzystane przez organizm. Niewskazane jest spożywanie w nadmiernych ilościach ani kawy, ani herbaty o alkoholu nawet nie wspominając) gdyż obniża poziom inozytolu w organizmie.

    W przypadkach wzmożonego zapotrzebowania wskazana jest suplementacja. Przyjmuje się, że z dobrze zbilansowaną dietą spożywamy dziennie ok. 1 g inozytolu. W przypadku kobiet starających się o dziecko i cierpiących na zespół policystycznych jajników oraz poddanych stymulacji jajników, lekarz może zalecić suplementację Inofolic w dawce 2 saszetki dziennie, a więc 4 g inozytolu (Stanowisko Ekspertów PTG, luty 2014).

    Kategoria: Aby zajść w ciążę, Dieta w ciąży, Płodność, Twoje zdrowie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *