Dzień porodu – ostra dieta czy jednak można coś zjeść?

    Był czas, kiedy kobiety w dniu porodu nie jadły nic. Tyle, że to były lata 50., A zakaz ten wynikał z niedoskonałych technik lekarskich stosowanych podczas cesarskiego cięcia (znieczulenie ogólne zamiast miejscowego). Dziś poszczenie w dniu porodu jest zalecane w sporadycznych przypadkach.

    Ostra dieta w dniu porodu miała ona na celu zapobiec powikłaniom po cesarskim cięciu. Lekarze chcieli uniknąć sytuacji, kiedy to treść żołądka – u kobiet całkowicie znieczulanych kiedyś do cesarskiego cięcia – docierała do dróg oddechowych i płuc. Ten rodzaj powikłań nazywano zespołem Mendelsona. Ale nim poczujesz zaniepokojenie, warto wyjaśnić, niektóre niejasności.

    Od wielu lat cesarskie cięcia nie są wykonywane w ogólnym znieczuleniu tylko miejscowym. Po wtóre nie wykazano rzeczywistej zależności między dietą a występowaniem zespołu Mendelsona. Najnowsze badania wykazują za to bezsprzecznie, że dzieci kobiet, które nie pościły przed porodem, otrzymywały więcej punktów w skali Apgar.

    Poród jest wydarzeniem bardzo wyczerpującym energetycznie. Osłabienie wynikające z postu poprzedzającego przyjście na świat maluszka jest, więc co najmniej niewskazane.

    Jak zatem zaplanować menu na ten szczególny dzień? Z pewnością powinny być to rzeczy możliwie pożywne, ale przy tym lekkostrawne. Na śniadanie poprzedzające poród, można zjeść ugotowane jajka (tu ważna jest kwestia preferencji przyszłej mamy – czy będą na miękko, czy zdecydowanie na twardo), można również zjeść lekką jarzynową zupkę lub ugotowane mięso kurczaka. Z całą pewnością nie może być to nic smażonego, polanego zawiesistym sosem czy pikantnego. Do dnia rozwiązania przyszłą mamę obowiązują wszystkie zasady diety dla kobiet będących w ciąży.

    Podczas samego porodu rzeczywiście zjedzenie czegokolwiek może być zadaniem niełatwym. Z pewnością pełne dane nie wchodzi w grę, ale już szybka przekąska dla dodania rodzącej kobiecie energii – jest całkiem udanym pomysłem. Co warto, więc zabrać ze sobą do szpitala?

    • suszone owoce, takie jak na przykład daktyle czy morele – obecny w nich cukier (fruktoza) szybko dostaje się do krwiobiegu, dodając od razu siły,
    • świeże owoce, takie jak banan, jabłko czy gruszka – także ze względu na obecną w nich fruktozę,
    • dobrym rozwiązaniem są też lekkie grzanki, biszkopty, naleśniki lub suche chlebki, które można łatwo posmarować dżemem lub marmoladą.
    Kategoria: Dieta w ciąży, Płodność, Styl życia, Twoje zdrowie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *