Dieta wegetariańska w ciąży

    Temat rezygnacji ze spożywania mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego nieustannie wywołuje kontrowersje. Zwłaszcza, gdy dotyczy kobiet starających się o poczęcie dziecka lub już będących w ciąży. Czy rzeczywiście przyszłe mamy wegetarianki i weganki mają powody do zmartwień?

    Dieta wegetarianek i weganek nie musi oznaczać jadłospisu ubogiego w składniki odżywcze. Obawy, że zabraknie w niej białka są także na wyrost. Większość wegetarianek i weganek ma odpowiednio zbilansowaną dietę, w której nie brakuje – niezbędnych dla właściwego rozwoju dziecka – składników odżywczych. Warto dodać, że dotyczy to nie tylko białka (u kobiet, które jedzą mięso jest to zazwyczaj białko pochodzenia zwierzęcego), ale również żelaza, wapnia, kwasu foliowego, witaminy D oraz witaminy B 12.

    Dbać o poziom wymienionych składników warto na dwa sposoby. Po pierwsze przyjmując właściwe suplementy diety (m.in. bogaty w kwas foliowy Inofolic) oraz dbając o obecność wskazanych produktów w codziennym menu. Oto najlepsze dla przyszłych mam źródła białka pochodzenia niezwierzęcego:

    • Produkty sojowe – mleko sojowe, tofu, tempeh, miso, edamame.
    • Warzywa strączkowe, takie jak soczewica, orzechy ziemne i każdego rodzaju fasola. Jeśli przyszłej mamie brak czasu i cierpliwości na przygotowanie dań bogatych w warzywa strączkowe (oraz po spożyciu cierpi z powodu nadprodukcji gazów), może posiłkować się gotowymi koktajlami proteinowymi. W tym jednak przypadku niezbędna jest konsultacja z prowadzącym ciążę lekarzem lub dietetykiem.
    • Do białka dodawaj produkty z pełnych ziaren. Może być to pełnoziarniste pieczywo lub ciemny ryż. To ważne, aby poziom aminokwasów w ciele przyszłej mamy, był na odpowiednim poziomie.

    Przyszła mama powinna także pamiętać o tym, że tylko regularne badania są w stanie stwierdzić, czy nie wegetariański jadłospis nie jest zbyt ubogi. Na uwadze zawsze warto mieć poziom żelaza. Żelazo pozyskiwane w produktach pochodzenia niezwierzęcego wchłania się gorzej. Dlatego spożywając bogate w żelazo produkty – m.in. ciemnozielone sałaty i rośliny strączkowe – warto popijać posiłek sokiem pomarańczowym. Witamina C wspomaga adsorpcję żelaza.

     

     

    Kategoria: Dieta w ciąży, Styl życia, Twoje zdrowie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *