Dieta przed ciążą

dieta przed ciążą

    Co jeść, czego unikać, a co jest zakazane, gdy planujesz zajście w ciążę?

    Przygotowywanie się do zajścia w ciążę to ważny okres. I nie chodzi tutaj o wybieranie imienia przyszłego dziecka, czy koloru ścian w dziecięcym pokoju. Chodzi o kwestię znacznie ważniejszą, mającą bezpośredni wpływ na poczęcie i późniejsze zdrowie potomka – o dietę.

    Dieta płodności uzdrawia cały organizm

    Od momentu podjęcia decyzji o powiększeniu rodziny, zawartość talerza przyszłej mamy nie może być przypadkowa. Przez dietetyków szczególnie polecane są potrawy przygotowywane samodzielnie, ze zdrowych, możliwie najmniej przetworzonych produktów.

    Powinny być to produkty zawierające możliwie najwięcej:

    • witaminy E,
    • nienasyconych kwasów tłuszczowych,
    • kwasu foliowego,
    • cynku,
    • żelaza,

    Dlaczego dieta ma tak ważne znaczenie przy planowaniu ciąży?

    Odpowiednio skomponowana dieta przed ciążą oddziałuje na 3 płaszczyznach:

    1. wzmacnia siły obronne całego organizmu,
    2. zmniejsza ryzyko infekcji,
    3. ułatwia utrzymanie właściwej wagi.

    Utrzymanie właściwej masy ciała jest trudne do przecenienia zważywszy na fakt, że nadwaga może zaburzyć gospodarkę hormonalną i zmniejszyć szansę zajścia w ciążę.

    Odpowiednie zbilansowana dieta ma bardzo pozytywny wpływ na działanie układu rozrodczego przyszłej mamy i temu właśnie zawdzięcza przydomek – diety płodności. Dodatkowo prawidłowa dieta ma wpływ na rozwój i zdrowie potomka.

    Jak stosować dietę płodności w praktyce?

    Ze względu na znaczną zawartość witaminy E zaleca się, aby na talerzu przyszłej mamy możliwie często gościły:

    • warzywa zielone, zwłaszcza brokuły,
    • sałata,
    • szpinak,
    • natka pietruszki.

    Mile widziane są też orzechy laskowe, oleje roślinne na czele ze słonecznikowym i zarodki pszenicy. To istotne elementy menu, bo niedobór witaminy E ma negatywny wpływ na układ hormonalny kobiety.

    Nienasycone kwasy tłuszczowe, które również są odpowiedzialne za poziom płodności znaleźć można w:

    • rybach morskich,
    • oliwie z oliwek,
    • awokado,
    • roślinach strączkowych,
    • orzechach włoskich.

    Kluczowe znaczenie w przypadku diety płodności ma kwas foliowy.

    Kwas foliowy znajduje się w sałacie, roślinach strączkowych czy brokułach.

    Nie można zapomnieć oczywiście o cynku, który obecny jest w jajach, mięsie i pieczywie z mąki z pełnego przemiału.

    O zawartość żelaza warto dbać spożywając wspomniane mięso, a zwłaszcza podroby oraz warzywa – ze szczególnym udziałem buraków i pietruszki.

    Co jest warunkiem skuteczności diety płodności?

    Bardzo ważny jest sposób przygotowywania posiłków. Dla przykładu zbyt długie gotowanie warzyw może powodować utratę tak cennych składników jak chociażby kwas foliowy.

    Dodatkowo warzywa mrożone mają mniej składników odżywczych niż świeże, a mięso nie zawsze pochodzi z hodowli ekologicznych.

    Dlaczego Inofolic jest dobrym uzupełnieniem diety kobiet planujących zajść w ciążę?

    Inofolic to preparat zawierający 200 μg kwasu foliowego i 200 mg myo-inozytolu. Preparat Inofolic został zaprojektowany z myślą o kobietach planujących zajść w ciążę. Połączenie kwasu foliowego i myo-inozytolu podnosi prawdopodobieństwo zajścia w ciążę poprzez:

    • rolę mio-inozytolu w dojrzewaniu komórek jajowych w jajnikach,
    • udział kwasu foliowego w procesie podziału komórek, w tym komórek jajowych

    Co przyszli rodzice powinni wykluczyć ze swojego menu?

    Na indeksie znajdują się wszelkiego rodzaju używki, ale także węglowodany proste obecne w makaronach, pszennym pieczywie czy słodkich wypiekach. Ze szczególną ostrożnością podchodzić należy również do tzw. tłuszczy trans obecnych m.in. w półsyntetycznych stałych tłuszczach roślinnych takich jak margaryna. Decyzję o planowanym poczęciu dziecka warto także poprzedzić wykonaniem kontrolnych badań, aby wykluczyć choroby, które mogą powodować niepłodność. Czy to koniec obostrzeń? Bynajmniej. Nie można zapominać także i o zdrowo rozumianym dystansie do „Projektu Dziecko”. Stres wynikający z przesadnie zadaniowego podejścia do planowanego rodzicielstwa, może to rodzicielstwo odwlec w czasie.

    Kategoria: Dieta w ciąży

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *