Dieta kobiety spodziewającej się dziecka rozłożona na… pierwiastki

    Ciąża jest wyjątkowym okresem w życiu kobiety. Wyjątkowe jest też zapotrzebowanie na pierwiastki, jakie powinny być obecne w jej menu. Od czasu zapłodnienia zapotrzebowanie na niektóre z nich wzrasta ponad dwukrotnie. Jakie konkretnie pierwiastki powinny znaleźć się w jadłospisie przyszłej mamy?

     

    Zdrowe żywienie przyszłych mam jest szczególnie istotne podczas pierwszych tygodni po zapłodnieniu. Przyszła mama, podobnie jak i kobieta będąca już w ciąży, powinna uzupełniać swoją dietę nie tylko o witaminy, takie jak na przykład kwas foliowy (obecny m.in. w preparacie Inofolic). Dla prawidłowego rozwoju dziecka istotna jest też obecność niektórych pierwiastków. Nie martw się, nie musisz znać całej tablicy Mendelejewa. Najważniejsze pierwiastki i witaminy w diecie kobiety w ciąży to:

     

    Wapń – preferowany dzienny poziom w diecie to ok.1200 miligramów

     

    Jod – preferowany dzienny poziom w diecie to ok. 200 mikrogramów

     

    Żelazo – preferowany dzienny poziom w diecie to ok. 30 miligramów

     

    Magnez – preferowany dzienny poziom w diecie to 200-1000 miligramów

     

    Witamina D3 – preferowany dzienny poziom to 800-1000 miligramów

     

    Kwasy Omega-3 – dzienne zapotrzebowanie na DHA to 200-300 mg

     

    Podane wartości pierwiastków, których obecność jest ważna w jadłospisie przyszłej mamy mają charakter szacunkowy. Każda ciąża jest, bowiem indywidualną historią, każda przyszła mama ma nieco inny poziom tych pierwiastków w swoim organizmie, ma też w związku z tym nieco inne zapotrzebowanie. Dokładne proporcje powinny zostać określone przez prowadzącego ciążę lekarza na podstawie aktualnych wyników badań.

     

    Niezależnie jednak od dokładnych ilości wskazanych pierwiastków, każda przyszła mama powinna wiedzieć, że wapń odpowiada za to, w jakim stanie będzie nie tylko kościec jej maluszka, ale również i jej samej. Zdarzają się, bowiem przypadki osteoporozy u kobiet w ciąży – nie są to przypadku bardzo często, niemniej warto mieć to na uwadze. O odpowiedni stan układu kostnego dba nie tylko wapń, ale i fosfor. Pierwiastek ten ma ogromny wpływ na metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów, dlatego jest szczególnie wskazany kobietom chorym na cukrzycę lub będącym w ciąży mnogiej.

     

    Jod bierze pośredni udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, odpowiada bowiem za produkcję hormonów tarczycy – tyroksyny i trójjodotyroniny. Hormonów, które mają wpływ na to jak u rosnącego maluszka będzie potem rozwijał się mózg. Niedobór jodu jest zatem faktem, którego nie powinno się lekceważyć.

     

    Żelazo jest szczególnie istotnym składnikiem. Z danych lekarskich wynika, że niemal 45% kobiet cierpi w ciąży na anemię spowodowaną zbyt niskim poziomem żelaza w jedzeniu. A zbyt niski poziom żelaza może powodować niedokrwistość, a w efekcie nawet niedotlenienie dziecka.

     

    Magnez odpowiada za stan serca i mięśni. Reguluje też poziom cukru we krwi mamy i maluszka. Jego odpowiedni poziom jest ważny także i dlatego, że bierze udział w tworzeniu się kory mózgowej.

     

    Witamina D3, czyli grupa związków rozpuszczalnych w tłuszczach w większości przypadków znajduje się w ciele w niedostatecznej ilości. Z badań wynika, że zazwyczaj jest jej tylko 25% wymaganej ilości. Tymczasem powinno być jej więcej, aby poprawić wchłanianie się wapnia i fosforu. Niektórzy badacze wskazują, że witamina ta warunkuje też utrzymanie słuchu w dobrym stanie oraz… samopoczucia!

     

    DHA (Kwasy Omega-3 ) gwarantuje prawidłowy rozwój mózgu i wzroku nienarodzonego dziecka. Przyszłą mamę może zaś uchronić przed przedwczesną akcją porodową i depresją poporodową.

     

    Reasumując, dla przyszłej mamy z całej tablicy Mendelejewa najważniejszych jest tylko kilka pierwiastków. I choć może nie wystarczyłoby to, aby zdać egzamin z chemii, to z pewnością pozwoli urodzić zdrowego i szczęśliwego malucha.

    Kategoria: Medyczne nowinki, Płodność, Styl życia, Twoje zdrowie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *