Co jeść w ciąży?

    W spisie tego czego nie jeść, a co jeść w ciąży jest wiele składników oczywistych. Mowa tu o różnego rodzaju używkach, kawie, papierosach. Jest jednak kilka składników bardziej zaskakujących! Czego nie powinna jeść przyszła mama zdaniem lekarza?

    W ciąży przede wszystkim nie należy jeść za dwoje. Jak przekonują dietetycy, w pierwszym trymestrze kaloryczność posiłków w ogóle nie powinna się zwiększyć. Dopiero w drugim trymestrze może wzrosnąć o około 360 – 400 kcal, a w trzecim o około 500 kcal. Wiemy już, zatem, że menu nie musi być bardzo kaloryczne. Często zatem mamy pewną świadomość tego co jeść w ciąży, ale czy wiemy jednak, czego nie powinna jeść kobieta w ciąży?

    * Ostrożnie z rybami! Instytut Żywności i Żywienia nie zaleca spożywania ryb bałtyckich. Szczególnie śledzi i łososi. Dlaczego? Ze względu na zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi, które są bardzo niebezpieczne dla rozwijającego się płodu. Badania na ten temat zostały przeprowadzone też przez szwedzki Urząd Konsumenta. Ryby, które znalazły się na liście niezalecanych kobietom w ciąży przez to: okonie, szczupaki, sandacze, miętusy, wątróbki z dorsza, węgorze, surowe owoce morza, a także ryby zimnowędzone oraz wędzone. Bezkarnie można natomiast cieszyć się świeżymi i mrożonymi rybami pochodzącymi z otwartych mórz, oceanów, np. dorsz, makrela, sielawa, śledzie pochodzące z połowów oceanicznych, łososie morskie i oceaniczne.

    * Wątróbka? Nie w ciąży. Przyszła mama nie powinna jeść wątróbki ze względu na dużą zawartość witaminy A, która w postaci retinolu jest groźna dla prawidłowego przebiegu ciąży. Może wywołać nawet jej utratę.

    * Zrezygnuj z sushi i tatara. Surowe mięso jest niebezpieczne, gdyż może doprowadzić do zakażenia toksoplazmozą. Powszechne przekonanie, że nosicielami toksoplazmozy są koty nie jest prawdą. Znacznie bardziej niebezpieczne są nieumyte warzywa lub niedosmażone mięso.

    * Zapomnij o serach pleśniowych, oscypkach (ze względu na obecność bakterii listeria) i innych ciężkostrawnych przekąskach. Nie popijaj ich również gazowanymi napojami typu cola, które wypłukują i utrudniają przyswajanie niezbędnego dla rozwoju ciąży wapnia.

    * Przyprawy i ciąża to nie jest zgrany duet. Na celowniku jest przede wszystkim sól, która zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować obrzęki twarzy i nóg.

    * Czas na kogel-model przyjdzie później. Kobieta spodziewająca się dziecka nie powinna jeść surowych jajek z powodu ryzyka zakażenia salmonellą. Kogel-mogel czy tiramisu znajdują się, zatem na indeksie deserów zakazanych.

    * Suplementacja tak, ale koniecznie przemyślana. Nigdy nie przyjmuj na własną rękę witamin A oraz D, ponieważ hiperwitaminoza jest niebezpieczna dla płodu. Bezpieczna i wskazana jest suplementacja dedykowana kobietom w ciąży (np. Inofolic).

     

     

    Kategoria: Twoje zdrowie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *